Lilla Pys

Alla inlägg under februari 2013

Av Ida - 27 februari 2013 22:30

Har tittat på "Mia på Grötö" nu ikväll. Det är ett härligt program tycker jag då både Mia och hennes gäster bjuder på sig själva. En del program är bättre än de andra lite beroende på gästerna. Ikvällens program berättar Mia och Henrik Dorsin om sin delade förtjusning över Jönssonligan. Detta är en förtjusning som även jag och sambon (kanske mer sambon än jag) delar. I vår filmsamling ingår 90% av alla filmerna och vi har sett dem flera gånger. Det finns delar ur varje film som vi har som favoriter och citerar gärna dessa här hemma för att liva upp stämingen ibland. Sån är vår humor kan man säga. Tänkte dela med mig av några gulkorn från just dessa filmer.




"Stänga av?! Säger man så till en kärring?!"

  

"Sniglarna snackar!"



"Alla tittar här, alla tittar här!"



"Mycket snö men ingen ficklampa!"



"Ja, ja ser sjön."


Av Ida - 27 februari 2013 20:45

Blev lite inspirerad av Sofie när jag såg ett youtubeklipp på hennes blogg. Insåg att även om det råkar göra reklam för ett känt telefonbolag så har det ändå ett budskap i samma anda som mitt tidigare inlägg. Sen är den ju hur söt som helst också!!




Av Ida - 26 februari 2013 17:15

För någon vecka sen visade SVT återigen dokumentären ”Bully”. Jag vet att jag tidigare rekommenderat filmen men när jag häromdagen såg den igen blev jag återigen påmind om hur viktigt budskapet är i filmen. Som vuxen (och utbildad pedagog) vet jag att ansvaret ligger hos oss eftersom barn gör precis som vi gör, inte som vi säger. Artisten och pokerpersonligheten Dilba tar även upp ämnet i sin blogg där hon menar att vi vuxna måste reagera och agera mot vad som händer bland barnen. Själv har jag ännu inga egna barn men jag vet hur jag skulle reagera om jag fick veta att någon mobbat mitt barn eller om mitt barn skulle mobbat någon annans barn. Jag fick själv som liten stå ut med att höra både det ena och det andra som har gjort att jag än idag kan bli ledsen och må dåligt. Det vill jag inte att någon annan ska behöva uppleva. Därför tycker jag att det är extra viktigt att tänka efter en extra gång om vad man sänder ut (det kan vara undermedvetet också) budskap till sina barn eller andra barn i sin omgivning. Visst kan det slinka ut en nedvärderande kommentar eller något annan olämplig åsikt när man pratar med vänner/partner eller när man gör något annat? Det finns ett ordspråk som lyder; ”små grytor har också öron”, vilket jag tror är extra sant. Barn snappar lätt upp ord, uttryck och åsikter som vi vuxna framfört. De använder dessa (kan ju även handla om slag också) sen på sina klasskamrater utan att egentligen riktigt förstå hur de sårar.  En del vill kanske påstå att barn är elaka och det är sådana saker som hör till skolgången/barndomen. Men jag tror att någon måste så ett frö först innan det växer till en rot av elakhet och att det också finns en bakomliggande historia till varför ett barn mobbar ett annat barn.  Därför är det ju viktigt att även det barnet får hjälp. Kanske han/hon har det svårt hemma? Vad kan vi som vuxna göra för att hjälpa?



Ni kanske tänker att det finns ju faktiskt vuxna som mobbar eller blir mobbade? Och ja, det finns det faktiskt. Kanske skulle man kunna se det som ett ännu värre övergrepp? Vuxna kan både mobba barn eller andra vuxna vilket jag tycker är mer oförklarligt (vuxna borde ju veta bättre eller?). Men i dessa fall tror jag det också handlar om en bakomliggande historia. Om man ser någon (barn eller vuxen) bli behandlad illa så är det viktigt att säga ifrån. ”Sluta upp med det där! Så får man inte göra!” Det är viktigt för alla parter att förstå att någon annan tycker att det som sker är fel. Är man utsatt vill man gärna ha en vän och inte känna sig ensam. Egentligen är det nog lika illa att stå tyst och se på som att vara den som utför mobbningen i sig. Det är ju som att i tysthet säga att man håller med. Eller vad tycker ni?




 

Av Ida - 26 februari 2013 00:48

Kalla mig galen men jag har nyss dammsugit soffan och piskat mattan i tv-rummet. Fick liksom lite överskottsenergi och behövde göra mig av med den (och soffan var ju ganska full med smulor och damm, så den behövdes ju ändå dammsugas). Har samtidigt varit väldigt aktiv idag med både en pw och träning. Ska snart bege mig mot sovrummet för att sova. Ska iväg på äventyr imorn så jag måste sova relativt bra i natt. Saknar min sambo extra mycket idag och längtar extra mycket till torsdag då han är ledig igen.




 



Av Ida - 24 februari 2013 23:06

Den här har satt sig på hjärnan likt ett envist kletande tuggummi under skon. Det roligaste är att jag är med i klippet också (syns första gången 00:37 and so on). Håll utkik medan ni lyssnar!




Av Ida - 24 februari 2013 16:10

Har varit så sjukt sugen på kolasås i flera dagar nu (och glass) så jag bestämde mig för att göra egen idag. Istället för att köpa en stor tub som bara står i skåpet och läskar mig så kan man göra det ibland när man är riktigt sugen. Hade inte så stora förhoppningar på den hemmagjorda kolasåsen och blev då glatt överraskad när den blev så god! Vill ni ha hela receptet så är det bara att säga till, för den kan verkligen rekomenderas.




  Koka koka koka!


   Åh så mumsigt!



Bakning · Mat · Recept · Tips
Av Ida - 23 februari 2013 19:32

Ibland kan det vara skönt som vuxen att få leka lite. Så idag var jag hos lilla L och busade. Hon har fått ny koja i sitt omgjorda rum som vi lekte i. Sen lektes det givetvis med barbie-dockor också. Mellan lekarna hann vi både fika och planera födelsedagskalas också med hennes mamma och mormor.



  Prinsessklänningen på.


  Jag bara älskar lilla L's nya tapet!


  Hunden Ozzy ville också vara med och leka.


  Prinsessklänningen av!


  Oj så kan det gå nallen, när man leker gosedjurskrig!


  Barbie (eller ska jag säga Snövit?) höll födelsedagskalas.


  Strike a pose!

Av Ida - 23 februari 2013 00:00

  Tyckte inte bara texten var bra, ugglan var ju otroligt söt också!

Presentation


Är en lagom smart tjej på 31 år som gillar att blogga,fotografera och filma. Älskar även att titta på film, musik, inredning, träning och att shoppa!

Min blogg handlar om allt som händer och har hänt i mitt liv.

Gästbok

Facebook

Instagram

Instagram

Omröstning

Gillar du min blogg?
 Ja
 Nej
 Kanske

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Bloggare för varenda unge

Bloggare

Dagens ordspråk

Dagens ordspråk

Skapa flashcards