Lilla Pys

Alla inlägg under mars 2011

Av Ida - 31 mars 2011 15:53

Har varit en riktig husmor idag. Städat, diskat, tvättat, bakat bullar, lagat fisk och potatis till middag plus att jag skrivit skolarbete också. Nu är jag välförtjänt av en kopp kaffe och ett smakprov av de nybakta bullarna (som förövrigt min sötis hjälpte till med).



   

Av Ida - 30 mars 2011 19:24

Ibland kan små saker göra livet ljusare och gladare. Shopping, att måla naglarna eller att mysa med en nykäckt bebis (som jag gjort idag). Fick idag en jättemysig tidning på posten som är en specialtidning från "Drömhem och trädgård (som jag vanligtvis prenumerar på) med massa söta tips och pyssel. Kommer testa en hel del av dem när jag får tid för jag gillar ju pyssel.


 

Häromdan hade jag lite tråkigt så jag tänkte piffa till mina naglar lite granna. Kom på att jag hade köpt nagelpynt också så de blev extra fina.


 

När jag, Emma och Lovisa var på Hem- och trädgårdsmässan i Borås i söndags så fick Lovisa ett halsband. Det var tufft tyckte jag som älskar glitter. Så Emma fixade till sig ett extra. Det fanns även ett plastplektrum på som det stod Jonas på. Men jag gillar inte The Jonas Brothers så jag plockade bort det på mitt.



När jag i fredags fick veta att jag blivit bonusmoster så gick jag till min favoritbutik Papeterie i Nordstan. Där köpte jag en ursöt kanin till gullungen och så hittade jag en sjukt söt (och billig!!!) hattask till mig.


 

Halv åtta hos mig är ett av mina favoritprogram. När jag besökte bokrean så hittade jag boken från programmen. Ska sätta igång och laga mat när jag får inspiration.


 

Av Ida - 29 mars 2011 16:26




"Då har man försäkrat katten. Får man skaffa sig en sån också."

Av Ida - 29 mars 2011 13:09

Har varit hos sjukgymnasten idag, han gjorde en grundlig och smärtsam undersökning. Han kom fram till att jag roligtvis har en imflammerad slemsäck i höften. Sen har jag problem med rygg och axlar också. Har fått lite övninga att göra sen.


Enligt http://www.1177.se/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Slemsacksinflammation/ så är det så här med slemsäckarna:


Slemsäckar har man på många ställen i kroppen runt leder och senor. De är små vätskefyllda påsar som har till uppgift att skydda lederna och underlätta rörelserna.

Slemsäckarna kan bli irriterade om en led eller sena överbelastas eller utsätts för långvarigt tryck, till exempel om man står länge på knäna eller lutar sig mycket mot armbågen. När en slemsäck irriteras kan en inflammation uppstå. Då bildas mer vätska i slemsäcken och den blir större och börjar ömma.

Man kan också få inflammationer i slemsäckarna om man har någon reumatisk sjukdom.

Slemsäcksinflammation kallas också för bursit och det är vanligast i knän, axlar och armbågar.

Symtom

Om man har en inflammation i en slemsäck är det vanligt att det

  • är svullet i eller kring en led
  • ömmar om man trycker mot svullnaden
  • gör ont när man anstränger leden eller senan.

Behandling

Om orsaken till besvären är långvarigt tryck bör man försöka undvika allt tryck på slemsäcken. Om orsaken är överbelastning bör man försöka minska belastningen på leden eller senan. Men det är bra att fortsätta röra på leden. Om man har mycket ont kan man ta smärtstillande läkemedel.

Är besvären långvariga kan man behöva behandling med sjukgymnastik. Ibland kan man få läkemedel mot inflammation och kortisonsprutor.


  

Det rosa/vinröda (inflamed trochanteric bersae) är inflammerade slemsäckar.

Av Ida - 28 mars 2011 14:41

Gud så irriterad jag är nu. Har haft ont från och till i över en månad nu så när jag väl söker läkarvård så får man nobben. De på vårdcentralen hänvisade mig direkt till sjukgymnasten som bara har telefontid mellan 14-14:30. Så när jag talade med en ganska otrevlig sköterska på läkarstationen kl 9 i morse så blev jag både ledsen och arg när jag fick vänta såpass länge. Men när jag äntligen fick tag i dem på sjukgymnastiken så tyckte de jag skulle prata med en läkare. Snacka om förvirring! Men hennes sätt att ta människor kändes bättre så jag ska iallafall få komma dit i morgon så de får undersöka mig. Sen kanske de hänvisar mig till en läkare eller så får jag väl helt enklet gå hem utan varken diagnos eller smärtstillande.

Av Ida - 27 mars 2011 22:01

Shoppade lite skor häromdan, det ena paret coolare än det andra. Köpte mig ett par funktionella billiga converse-plagiat att ha när man ska ut och gå på stan i det fina vårvädret. Sen fick jag även ett par supertuffa party skor av min sambo som man kan använa när man vill dansa så man bryter anklarna eller bara om man vill bli en halvmeter längre.



 

 

Av Ida - 26 mars 2011 12:01

Var på bio igår med min sötnos. Vi såg filmen "Hur många lingon finns det i världen". Den var underbar och mysig. Helt klart sevärd och jag rekomenderar den starkt. Den bjöd på både skratt och gråt vilket är en perfekt kombination. Skådepelarna från Glada Hudik-teatern gjorde ett strålande jobb och fick hela filmen att lyfta. Det är så härligt att se att alla får en chans att lyckas oavsett om man har ett handikapp eller liknande. Bosse Östlin är helt klart min favorit, men de andra i ensamblen har sin charm också. Man vill krama om dem och säga att man gillar dem. Hoppas kunna se deras show "Elvis" till hösten när de kommer till Göteborg. Filmen får helt klart fem lingong av fem möjliga.


   

Av Ida - 24 mars 2011 20:45

När jag va liten då jag och mamma var på konditori så köpte vi alltid moccabakelse. Har nog inte gjort det på säkert 15 år, nu minns jag varför. De va inte så goda!

Hittade även lite godis i affären som jag brukade mumsa när jag va liten. Några i nyare fodral.


 


   

    

Presentation


Är en lagom smart tjej på 31 år som gillar att blogga,fotografera och filma. Älskar även att titta på film, musik, inredning, träning och att shoppa!

Min blogg handlar om allt som händer och har hänt i mitt liv.

Gästbok

Facebook

Instagram

Instagram

Omröstning

Gillar du min blogg?
 Ja
 Nej
 Kanske

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Bloggare för varenda unge

Bloggare

Dagens ordspråk

Dagens ordspråk

Skapa flashcards