Lilla Pys

Alla inlägg under november 2009

Av Ida - 30 november 2009 23:40


Här kommer lite lovade bilder på mina julpyssel! Kan säga att mina pyssel är gjorda efter det gamla talesättet, man tager vad man haver. :D Mycket av det jag använt har man vanligtvis hemma elle kan hitta i vilken matbutik som helst.



  Mina vackra stjärna, egenhändigt gjort av presentsnöre



  Fler stjärnor



  

Ett av mina fina julkort



Tre av mina favoriter

     

Mina klädnypor med en trevlig hälsning på, vet dock ännu inte vart jag ska sätta dem.



Min fina adventsljusstake (fyndad på loppis för 10:-)


     

Nu doftar det gott i köket, även om själva pyntet inte blev så vackert...


   

Lite egenhändigt gjord fönsterprydnad. Har gjort 3 till med liknande motiv för att slippa lite insyn i fönstret. 

Av Ida - 25 november 2009 17:55

Här lyser flitens lampa må ni tro. Idag och nästan hela dagen igår samt i måndagskväll har här pågått julpyssel av olika de slag. Ska se om jag kan få fixat några fina bilder så ni får se. Jag hade hjälp av mamma i måndags med gardinsömnad och julgodisbak. Det blev superfint i köksfönstren och gott godis blev det med. Bland annat "Emmas julfudge" som jag kallar dem. (Se receptet nedan) De blev jättegoda och är snart slut. Hihi. Idag har jag gjort fönsterdekorationer av tårtpapper och klädnypor. Knasig kombination tänker ni? Nej det blev jättebra och supermysigt. Tror den såkallade julkänslan har infunnit sig. Ska försöka inhandla lite julklappar på fredag också.




"Emmas julfudge"

 

  • 100 gram smör
  • 2 dl grädde
  • 4 dl socker
  • 25 st mjuka sockerbitar (godis)

Koka alla ingredienser i ca 10 minuter tills det klarar kulprovet*.

Dra där efter av grytan från plattan och tillsätt 200 gram choklad.


 Låt choklade smälta och häll sedan snabbt upp smeten i en form (cirka 20x30 cm) gärna med bakplåtspapper i då är det lättare att ta ut den stelnade fudgen. Ställ den i kylskåpet en stund tills den kallnat. Skär därefter i fyrkanter i den storleken som önskas. Förvaras bäst i kylskåp för annars kan de lätt bli kletiga.


Lycka till!


  








*http://www.kolarecept.se/kulprovet

Av Ida - 20 november 2009 21:36

Den här filmen såg jag för första gången för några dagar sen faktiskt. Har tänkt att se den hur länge som helt, men nu blev det av. Jag förstår varför den vunnit så pass många Oscars. Helt klart en sevärd film! Den har allt kan man säga! :)

 

Slumdog millionaire

Jamal Malik, en 18-årig föräldralös kille från Mumbais slumområden, är bara en fråga ifrån att vinna 20 miljoner rupier i den indiska tv-versionen av "Vem vill bli miljonär?". Men när programmet tar paus arresteras han, misstänkt för fusk. Ingen tror att han, en pojke från slummen, ska veta de rätta svaren.

Desperat försöker Jamal bevisa sin oskuld och går igenom fråga för fråga för att förklara hur han kunnat känna till alla svar. För varje fråga kommer det fram en fascinerande historia om hans liv på gatorna tillsammans med sin bror, om människorna som korsat hans väg och, inte minst, historien om Latika, flickan han älskat och förlorat. I varje del av hans berättelse finns nyckeln till svaret på frågan han besvarat.

Recensioner/Övrigt:

Filmen vann följande Oscars® 2009:

BÄSTA FILM
BÄSTA REGI
BÄSTA FOTO
BÄSTA MANUS BASERAT PÅ ANNAN FÖRLAGA
BÄSTA ORGINALMUSIK
BÄSTA ORGINALSÅNG
BÄSTA KLIPPNING
BÄSTA LJUDREDIGERING

 

  

D. Ödet


Av Ida - 19 november 2009 21:33

Ja då var man vaccinerad. "Haha, jag är också valskinerad"! Känns bra för jag är ganska spruträdd. Eller rättare sagt ner mer rädd för att ta blodprov. Sa till mamma att jag tar heller 20 vaccin eller gör om en gastroskopi än tar ett blodprov. Då kan ni förstå hur illa min fobi är. Jag vet att det finns delade meningar om hur vidare man ska ta vaccinet eller inte. Men jag tycker att det är bättre att ta det än inte ta det. Vem vet om det funkar, men det ger sig. Kan ju inte lita på att man inte blir smittad eller att andra runt omkring har tagit vaccinet. Hoppas slippa biverkningar så pass att man kan göra kul saker i helgen. Jag har aldrig varit rädd för att bli smittad av svininfluensa utan har bara tagit vaccinet för jag fallit för grupptrycket kan man säga. (Haha, helt olikt mig annars) Men nu är det gjort i vilket fall!


  

Av Ida - 17 november 2009 14:26

Den här filmen är en film som jag kan rekomendera för det är helt klart typen av film som jag gillar. Stardust är nämligen en film för den som gillar Harry Potter, Sagan om Ringen eller Pirates of the Caribbean. Gillar ni inte den typen av filmer kan den ändå vara sevärd för det är en fin kärlekshistoria.


Stardust

 

För att vinna en vacker flickas hjärta lovar Tristan att ge henne en fallande stjärna. Men hans livs äventyr väntar honom när han upptäcker att stjärnan egentligen är en himmelsk skönhet vid namn Yvaine. När den åldrande häxan Lamia försöker stjäla Yvaines ungdom måste Tristan skydda henne till varje pris. Denna unika och magiska berättelse kommer få dig att skratta högt och tro på kärleken igen. Det här är ett magiskt äventyr med storstjärnor som Michelle Pfeiffer, Robert De Niro och Claire Danes i rollerna.

Baserad på en roman av Neil Gaiman.



  

Av Ida - 15 november 2009 17:27

Jag uppskattar att ni gör inlägg i min blogg men ska du vara anonym kan du lika gärna skita i att kommentera.

Det intresserar mig inte om du inte kan stå för din kommentar. Oavsett om den är seriös eller inte!

Bara nått att tänka på!

Av Ida - 14 november 2009 19:51

Jag tror jag skall skjuta mig själv. Men först ska jag skaffa mig lite dålig karma så jag kan äterfödas till en mindre tänkande varelse. En man! Jag skulle satsa på en karriär som porrskådis troligvis. Som man skulle jag slippa tänka på alla andra så mycket, slippa mycket ansvar och bara göra en sak i taget. Jag skulle stå upp och kissa, gärna ute när det är snö. Jag skulle helt klart skriva mitt namn i snön. Hur coolt som helst! Sen skulle jag antagligen runka en del, hur kul som helst att dra i snoppen dagarna i ända. Antagligen därför jag skulle försöka satsa på ett jobb som porrskådis, det ger ju även bra betalt. Eller om man kanske skulle bli en tjock direktör med åldersnojja? Jag skulle ha en sprillans ny bil, givetvis! Sen skulle jag nog också dricka massa öl, när som helst, när jag får lust med det. Inte skulle jag städa, laga mat eller handla. Kanske bidra med pengar till räkningarna då, men inget annat.


Det känns som män har det så mycket lättare än oss kvinnor! Varför ska alltid vi tjejer allt ansvar och sen får vi mycket sämre lön. Skulle det va några som skulle få högre lön än någon annan så skulle det va kvinnor. Det är faktiskt vi som tar hand om all skit och gör allt tänkande! Har ni tänkt på det?

Presentation


Är en lagom smart tjej på 31 år som gillar att blogga,fotografera och filma. Älskar även att titta på film, musik, inredning, träning och att shoppa!

Min blogg handlar om allt som händer och har hänt i mitt liv.

Gästbok

Facebook

Instagram

Instagram

Omröstning

Gillar du min blogg?
 Ja
 Nej
 Kanske

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Bloggare för varenda unge

Bloggare

Dagens ordspråk

Dagens ordspråk

Ovido - Quiz & Flashcards