Lilla Pys

Alla inlägg under augusti 2010

Av Ida - 31 augusti 2010 20:05

Jaha, då var man student igen då. Det känns både spännande och kul att börja plugga igen. Nu har jag dock antagit mig nya studieområden. Både mentalt och fysiskt så att säga. Beger mig nu tre gånger i veckan till Göteborg för att läsa filmvetenskap. Har läst en hel del av litteraturen idag och det känns som detta är helt rätt för mig. Imorgon är det dags att bege sig till stora staden och höra på föreläsning igen.


Något som jag tidigare i våras hade uppe som ett ämne här på bloggen var att det ofta åker många skumma människor på tåg. Jag har iallafall fått den uppfattningen men måste nog säga att det åker fler skummisar på spårvagnarna i Göteborg. Men det är helt enkelt bara att vänja sig och ta det som det är. Hoppas dock inte behöva möta allt för många skummisar under min tid i Göteborg.



Av Ida - 25 augusti 2010 22:34

Har haft en toppenhelg mitt ute i den Östgötska vildmarken med goda vänner och trevliga upptåg.


              

Av Ida - 16 augusti 2010 14:33

Äntligen har jag fått komma till havet och min älskade västkust. Även om det bara blev en dag, nämligen i onsdags, så är jag nöjd. Fick iaf bada mina fötter för att doppa hela mig blev det inte tal om. Vattnet va fullt av brännmaneter och sen var det ganska sent på kvällen så jag vågade inte simma ut i det mörka vattnet. Resan gick hemmifrån via Uddevalla till Bovaldstrand, Hunnebostrand, Smögen, Kungshamn, Lysekil, Grundsund, Fiskebäckskil, Orust, Tjörn, Kungälv, Alingsås och hem igen.


                                            

Av Ida - 6 augusti 2010 19:33

Har ätit supergod efterrätt idag och tänkte dela med mig till er av denna. Här kommer receptet!

 

Toscaäpplen

 

8 äppelhalvor (eller päron) färska eller från burk


Tosckaglasyr

1-2 dl mandel

50 g smör eller margarin

3/4 dl socker

1 msk vetemjöl

2 msk mjölk



Skala och kärna ur den färska frukten och skär den i halvor. (Jag brukar skala dem, men det måste man inte.) Lägg dem sedan på ett ungsfast fat eller form.

Toscaglasyr: Hacka mandeln. Smält smöret i en kastrull, blanda sedan ned resten av ingredinserna och låt koka upp under omrörning. Häll sedan glasyren över äpplena och grädda i ugn i 225 grader i ca 10 min till ytan fått vacker färg.

Servera sedan med vispad grädde eller vaniljglass.


  


  


Av Ida - 5 augusti 2010 00:03

Då var man äntligen igång med en mini-renovering. Har fått igång mitt projekt med det gamla fönstert som ska bli en spegel. Har skrapat, sandpapprat, blåst med tryckluft på, våttorkat och målat det (en gång) nu. Imorn ska jag måla det igen och ska sedan iväg till glasmästaren för att få speglar som passar, sen ska det bara fixas en upphängning och så ska speglarna sättas på plats med sillicon eller nått liknande. Sen är det klart! Bilder kommer så snart jag orkat ta några!


Började igår med att slipa ett gammalt sängbord för att få bort den gurkgröna färgen från den, men det misslyckades ganska mycket eftersom färgen nu verkar fälla av sig så det blir inte bra att måla med vit färg på det. Så idag satte jag igång med vår värmepistol och skrapade bort färgen. Det gick som att skära i smör med varm kniv. Orkade dock inte göra klart hela för jag tidigare varit ute på en promenad/joggingtur på minst 7 km med N. Blev lite trött efter det om man säger så. Imorn blir det som sagt mer renovering och småprojekt. Eller så blir det shopping i stan och en trip till mosters lilla gullunge!



Av Ida - 2 augusti 2010 19:50

Nu var det allt för länge sen jag skrev igen. Har ju som ni vet semester och då har jag inte så mycket tid att sitta här för att skriva tyvärr. Men nu ska jag uppdatera er igen. Min lilla sambo har lyckats för andra gången på två månader vurpa med sin motorcross. Första gången bröt han revbenet och denna gång var det dags för högerarmen. Så jag har fått agera sjuksköterska för att ta hand om min lilla sjukling. Men han börjar bli bättre nu och kan göra mer å mer med armen för varje dag.


  



I helgen var det dags för cruseing i Falköping då jag och pappa tuffade i väg i hans Ford Mustang från 1965. Jag var tidtypiskt klädd (iaf mesta delen av tiden) och var helt klart snyggast i stan. Fick även köra lite "stang" också vilket var jättekul! Jag vill ha en egen sådan bil! Eller nån annan motsvarande bil.


     


             

Pappas pärla


           

Presentation


Är en lagom smart tjej på 31 år som gillar att blogga,fotografera och filma. Älskar även att titta på film, musik, inredning, träning och att shoppa!

Min blogg handlar om allt som händer och har hänt i mitt liv.

Gästbok

Facebook

Instagram

Instagram

Omröstning

Gillar du min blogg?
 Ja
 Nej
 Kanske

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Bloggare för varenda unge

Bloggare

Dagens ordspråk

Dagens ordspråk

Skapa flashcards