Lilla Pys

Direktlänk till inlägg 26 februari 2013

Små grytor har också öron

Av Ida - 26 februari 2013 17:15

För någon vecka sen visade SVT återigen dokumentären ”Bully”. Jag vet att jag tidigare rekommenderat filmen men när jag häromdagen såg den igen blev jag återigen påmind om hur viktigt budskapet är i filmen. Som vuxen (och utbildad pedagog) vet jag att ansvaret ligger hos oss eftersom barn gör precis som vi gör, inte som vi säger. Artisten och pokerpersonligheten Dilba tar även upp ämnet i sin blogg där hon menar att vi vuxna måste reagera och agera mot vad som händer bland barnen. Själv har jag ännu inga egna barn men jag vet hur jag skulle reagera om jag fick veta att någon mobbat mitt barn eller om mitt barn skulle mobbat någon annans barn. Jag fick själv som liten stå ut med att höra både det ena och det andra som har gjort att jag än idag kan bli ledsen och må dåligt. Det vill jag inte att någon annan ska behöva uppleva. Därför tycker jag att det är extra viktigt att tänka efter en extra gång om vad man sänder ut (det kan vara undermedvetet också) budskap till sina barn eller andra barn i sin omgivning. Visst kan det slinka ut en nedvärderande kommentar eller något annan olämplig åsikt när man pratar med vänner/partner eller när man gör något annat? Det finns ett ordspråk som lyder; ”små grytor har också öron”, vilket jag tror är extra sant. Barn snappar lätt upp ord, uttryck och åsikter som vi vuxna framfört. De använder dessa (kan ju även handla om slag också) sen på sina klasskamrater utan att egentligen riktigt förstå hur de sårar.  En del vill kanske påstå att barn är elaka och det är sådana saker som hör till skolgången/barndomen. Men jag tror att någon måste så ett frö först innan det växer till en rot av elakhet och att det också finns en bakomliggande historia till varför ett barn mobbar ett annat barn.  Därför är det ju viktigt att även det barnet får hjälp. Kanske han/hon har det svårt hemma? Vad kan vi som vuxna göra för att hjälpa?



Ni kanske tänker att det finns ju faktiskt vuxna som mobbar eller blir mobbade? Och ja, det finns det faktiskt. Kanske skulle man kunna se det som ett ännu värre övergrepp? Vuxna kan både mobba barn eller andra vuxna vilket jag tycker är mer oförklarligt (vuxna borde ju veta bättre eller?). Men i dessa fall tror jag det också handlar om en bakomliggande historia. Om man ser någon (barn eller vuxen) bli behandlad illa så är det viktigt att säga ifrån. ”Sluta upp med det där! Så får man inte göra!” Det är viktigt för alla parter att förstå att någon annan tycker att det som sker är fel. Är man utsatt vill man gärna ha en vän och inte känna sig ensam. Egentligen är det nog lika illa att stå tyst och se på som att vara den som utför mobbningen i sig. Det är ju som att i tysthet säga att man håller med. Eller vad tycker ni?




 

 
 
Diana

Diana

26 februari 2013 17:33

Visa ord du skriver! Givetvis ska mobbing inte acepteras!

http://www.decdia.blogg.se

 
Izabell

Izabell

26 februari 2013 17:35

Så klok du är jag önskar att alla kunde förstå detta..Bra att du tar upp det!

Kramar Izabell

http://www.mysbella.blogg.se

 
Elisabeth

Elisabeth

26 februari 2013 18:30

Jag ska ta och se den där dokumentären!

Svar: Ja, jag tycker att Yohios låt är gudomligt bra och jag älskar hans röst =) Sen ser han inte mycket ut för världen, men det är detaljer.. =) Vilka är det du hoppas ska gå vidare då? =)
Kram!

http://www.lajsa.com/vinn-ett-halsband

 
Hanna

Hanna

26 februari 2013 18:34

Väldigt fint inlägg och helt sant. Viktigt att säga ifrån. Har sparat länken till Bully och skall se på den snart. Kanske kommer ett liknande inlägg från mig också. Hemskt med vuxenmobbning och det känns nästan lite värre just för att du som vuxen borde ha vuxit ifrån osäkerheten som gör att du behandlar andra människor nedlåtande.

Kram

http://hannastankar.bloggplatsen.se

 
Vivi

Vivi

26 februari 2013 19:09

Jättebra inlägg, det är ju så viktigt att precis som du säger inte blunda.
Tror tyvärr många föräldrar ser det som kritik mot dem själva om deras barn retar ett annat barn och säger därför "aaaldrig min unge" men barn vet inte alltid vad de gör och det är upp till oss att visa hur man ska bete sig !!
Jättebra och viktigt inlägg som sagt !

http://www.missvivis.se

 
Elisabeth

Elisabeth

26 februari 2013 20:26

Svar: Okej =) Ja det ska bli kul =)

http://www.lajsa.com

 
Sofie

Sofie

27 februari 2013 11:04

Håller med, SÅ bra skrivet.

SV: Jaaa det vore nåt om man kunde få känna så varje dag, men nu kommer jag leva på detta lääänge :D Nu har jag köra bil-abstinens, måste fixa en bil snarast alltså :) TACK <3!!

Hahah det måste ha varit dig jag såg i såfall!

Och tack för förslagen, körkortet får nog ligga i plånboken sen, egentligen skulle jag vilja gå runt med det i pannan men jaa.. Men Mumin-smycken, det vore nåt :D Kram!

http://themusicneverstops.blogg.se

 
Sofie

Sofie

27 februari 2013 12:02

SV: Eller huuuur!!! :D Har du planer på någon ny?

Haha jag förstod det ;) Men annars kan jag ju ha med mig hela burken när jag är ute och kör HAHA, kram!

http://themusicneverstops.blogg.se

 
Sofie

Sofie

27 februari 2013 16:21

SV: Hahah verkligen.. Och jag slutar aldrig förvånas när det gäller Lucky, vet inte vart hon får allt ifrån :o Haha nej det har inte hänt mer sen dess, vet inte ens vart den där fläkten har tagit vägen, hon har säkert käkat upp den ;)

HAHAH vad gulligt... Djur alltså <3 Kram!

http://themusicneverstops.blogg.se

 
Ingen bild

Lisa J

1 mars 2013 22:06

Usch ja jag håller med dig om allt du skriver. På flera av de arbetsplatser jag har varit så kan jag tydligt se att det alltid är någon som blir ignorerad eller som folk är taskiga mot på annat vis. Och det är obehagligt att se att ingen står upp för den som blir illa behandlad. Kanske är de rädda för att de ska hamna i ett utanförskap eller sker det bara av någon automatik att följa den som till "det yttre" verkar starkast. Och det här är ändå vuxna människor. Är som du säger, inte konstigt var barnen får det ifrån..

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ida - 5 augusti 2015 20:48

Jag har äntligen gjort slag i saken och bytt bloggportal. Tack och hej bloggplatsen! Hej på dig Nouw! Ni hittar den nya bloggen på: http://nouw.com/lillapys                 Kod för att importera min blogg till Nouw: 1590276536 ...

Av Ida - 25 maj 2015 12:15


I lördags var jag en sväng i Göteborg. Det var jättekul att komma ut på lite äventyr. Jag var och hälsade på min vän Andreas och hans sambo. Vi kollade på Eurovision Song Contest. En helt sjuk kväll! Trodde aldrig att Sverige skulle ta hem detta igen...

Av Ida - 24 maj 2015 19:45


Häromdagen berättade jag ju om att jag fått besök av en reporter från P4 Sjuhärad. Nu finns min intervju ute på nätet. Vill ni lyssna på den ni också så klicka här!       ...

Av Ida - 17 maj 2015 19:39


Tänk vilka under lite kärlek från barn kan göra. Idga har jag inte så ont i kroppen, dock mest i knoppen. Vaknade med migränliknande huvudvärk som hållt i sig hela dagen. Börjar bli lite bättre nu. Ska försöka vila mig nu ikväll. Nog om min värk (vil...

Av Ida - 15 maj 2015 13:27


Som ni vet så har jag ätit en kur med inflammationshämmande tabletter för att slippa värken i kroppen. Jag märker lite skillnad i ryggen och axlarna. Men nu har smärtan blivit värre i höften/rumpan ner i benet och sen har jag även fått ont i ena arme...

Presentation


Är en lagom smart tjej på 31 år som gillar att blogga,fotografera och filma. Älskar även att titta på film, musik, inredning, träning och att shoppa!

Min blogg handlar om allt som händer och har hänt i mitt liv.

Gästbok

Facebook

Instagram

Instagram

Omröstning

Gillar du min blogg?
 Ja
 Nej
 Kanske

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Bloggare för varenda unge

Bloggare

Dagens ordspråk

Dagens ordspråk

Ovido - Quiz & Flashcards