Lilla Pys

Alla inlägg under december 2009

Av Ida - 22 december 2009 10:32

Tycker denna "lilla" dikt av Viktor Rydberg är mysig och helt obligatorisk på jul. Så läs och njut.


TOMTEN

 

Midvinternattens köld är hård,
stjärnorna gnistra och glimma.
Alla sova i enslig gård
djupt under midnattstimma.
Månen vandrar sin tysta ban,
snön lyser vit på fur och gran,
snön lyser vit på taken.
Endast tomten är vaken.


Står där så grå vid ladgårdsdörr,
grå mot den vita driva,
tittar, som många vintrar förr,
upp emot månens skiva,
tittar mot skogen, där gran och fur
drar kring gården sin dunkla mur,
grubblar, fast ej det lär båta,
över en underlig gåta.


För sin hand genom skägg och hår,
skakar huvud och hätta ---
»nej, den gåtan är alltför svår,
nej, jag gissar ej detta» ---
slår, som han plägar, inom kort
slika spörjande tankar bort,
går att ordna och pyssla,
går att sköta sin syssla.


Går till visthus och redskapshus,
känner på alla låsen ---
korna drömma vid månens ljus
sommardrömmar i båsen;
glömsk av sele och pisk och töm
Pålle i stallet har ock en dröm:
krubban han lutar över
fylls av doftande klöver; ---


Går till stängslet för lamm och får,
ser, hur de sova där inne;
går till hönsen, där tuppen står
stolt på sin högsta pinne;
Karo i hundbots halm mår gott,
vaknar och viftar svansen smått,
Karo sin tomte känner,
de äro gode vänner.


Tomten smyger sig sist att se
husbondfolket det kära,
länge och väl han märkt, att de
hålla hans flit i ära;
barnens kammar han sen på tå
nalkas att se de söta små,
ingen må det förtycka:
det är hans största lycka.


Så har han sett dem, far och son,
ren genom många leder
slumra som barn; men varifrån
kommo de väl hit neder?
Släkte följde på släkte snart,
blomstrade, åldrades, gick --- men vart?
Gåtan, som icke låter
gissa sig, kom så åter!


Tomten vandrar till ladans loft:
där har han bo och fäste
högt på skullen i höets doft,
nära vid svalans näste;
nu är väl svalans boning tom,
men till våren med blad och blom
kommer hon nog tillbaka,
följd av sin näpna maka.


Då har hon alltid att kvittra om
månget ett färdeminne,
intet likväl om gåtan, som
rör sig i tomtens sinne.
Genom en springa i ladans vägg
lyser månen på gubbens skägg,
strimman på skägget blänker,
tomten grubblar och tänker.


Tyst är skogen och nejden all,
livet där ute är fruset,
blott från fjärran av forsens fall
höres helt sakta bruset.
Tomten lyssnar och, halvt i dröm,
tycker sig höra tidens ström,
undrar, varthän den skall fara,
undrar, var källan må vara.


Midvinternattens köld är hård,
stjärnorna gnistra och glimma.
Alla sova i enslig gård
gott intill morgontimma.
Månen sänker sin tysta ban,
snön lyser vit på fur och gran,
snön lyser vit på taken.
Endast tomten är vaken.


  

Av Ida - 22 december 2009 00:48

Var ute i lördags med "The Girls" och det va sjukt kul trots 0 cl alkohol i blodet. Kanske kunde gått bättre att dansa med nåra drinkar, men jag skötte mig fint tycker jag. Man kan ju inte annat än att skratta åt alla som är berusade och försöker ragga HELA tiden! Men det är så det är. Jag och N blev uppraggade av nån sluskig gammal gubbe som trodde vi ville dansa. Jag blev rätt så irriterad på snubben och smällde snabbt bort hans hand från min axel samt gav honom kalla handen. Va trodde du sluskgubbe!? Såg vi så intresserade ut att du va tvungen att försöka med L och J också?? Hade du testat med mig igen så hade du garanterat fått en skur med kalla isbitar på dig. Jag är en BITCH och står för det lilla gubben! *Talk to the hand*  Men i oavsett om det vimlade med sluskgubbar så hade vi kul och det var HELT GRATIS. Sånt gillar jag! Måste göras om snart igen!


Ps. Vi är 25!! ;) Ds.


  



Av Ida - 22 december 2009 00:40

Här kommer en liten julhälsning till alla er som är snälla nog att läsa min blogg.

Hoppas ni får en riktigt :


GOD JUL  och ett  GOTT NYTT ÅR!

 

    

Av Ida - 17 december 2009 16:13

Jag vet inte hur mycket skit jag orkar med. Vad ska härnäst hända? Ska nån mer dö eller ska jag få ännu mindre pengar (hur mkt nu mindre är än noll)? Jag orkar snart inte med det mera. Vart ska man ta vägen?



Av Ida - 15 december 2009 22:42

Av Ida - 15 december 2009 22:13

Dagens tips är faktiskt ett dubbelt tips på två filmer i en "serie" om man vill kalla det. Båda baserade på böcker av Helen Fielding. I dessa filmer som blivit två av mina favoriter får vi följa 30 åriga Bridget Jones som har allt annat än ett perfekt liv. Man kan inte annat än att känna igen sig i dessa otroligt roliga filmerna. Kanske typiska "tjej filmer" men helt klart sevärda av alla. Inte bara då pga alla bra skådespelarprestationer av Renée Zellweger,Colin Firth och Hugh Grant utan för handligen är toppen! SE DEM!!!


 

Bridget Jones Dagbok

 

På nyårsdagens morgon vaknar den drygt trettioåriga Bridget Jones med en praktfull baksmälla.
Fortfarande singel, helt oförmögen att få någon ordning på sitt röriga liv och alltid så förbannat otursförföljd...

Hon ger sig själv nyårslöftena att sluta röka, att banta, att sluta fantisera om sin chef och att hitta en "snygg och förnuftig kille". Men Bridget bryter ständigt sina löften till sig själv. För det är minsann inte så lätt att få ordning på sitt liv när man ständigt gör bort sig...

    



På spaning med Bridger Jones


Efter att ha funnit sina drömmars man i den snygge advokaten Mark Darcy, står den fd 30-åriga singeln Bridget inför en ännu större utmaning...att behålla honom! Men hon blir återigen tveksam då hennes fd älskare, Daniel dyker upp igen...


  

Av Ida - 13 december 2009 20:00

Jag blir så trött på det här jag jag vill bara öppna dörren och skrika rakt ut. Sen skulle jag vilja slänga mig på marken och sen bara ligga där resten av livet och ruttna bort. Då slipper jag ju kosta nått. Man är så sjukt driven av pengar, fast man egentligen inte tror det. Man kan ju knappt gå hemma och städa utan att behöva pengar. Jag blir inte lycklig av att kolla mitt kontoutdrag. Varför får man ingen hjälp när man är arbetslös? Jag kan inte ens får socialbidrag!! Hur sjuk är vår värld? Ska man gå runt och svälta tänkte dem? Jag kan inte gå och kräva pengar av min sambo så fort jag behöver nått, hur förnedrande är inte det? JAG VILL KLARA MIG SJÄLV!!!!!



Av Ida - 11 december 2009 22:04

Satt här förut och disskuterade om hur kul det vore att rocka loss och trasha en gitarr. Vår kompis Erik tyckte att det vore ju ännu häftigare att kunna spela en låt på gitarren först. Jag sa att jag kunde spela gitarr så för mig vore det ju enkelt, om jag nu hade en gitarr att avara. Det som kanske skulle hämma mig var väl att jag endast kan spela "Lilla snigel" och "Vart bor du lilla råtta", så det kanske inte är så rockigt direkt. Men får väl försöka öva in nån rocklåt å sen trasha min ostämbara gitarr. Min sambo tyckte jag skulle göra detta inför mina eventuella framtida elever, men med närmare eftertanke så tror jag de stackarna inte skulle klara av detta. Tänker synen av fröken som först river av "Lilla snigel" var på hon sen hoppar upp på katedern, trashar gitarren, skriger rock n' roll och sedan gör nått tillhörande tecken med fingrana?! Ganska skrämmande va?



Presentation


Är en lagom smart tjej på 31 år som gillar att blogga,fotografera och filma. Älskar även att titta på film, musik, inredning, träning och att shoppa!

Min blogg handlar om allt som händer och har hänt i mitt liv.

Gästbok

Facebook

Instagram

Instagram

Omröstning

Gillar du min blogg?
 Ja
 Nej
 Kanske

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Bloggare för varenda unge

Bloggare

Dagens ordspråk

Dagens ordspråk

Skapa flashcards