Lilla Pys

Alla inlägg under december 2009

Av Ida - 9 december 2009 13:21

När jag var ute på promenad idag så funderade jag en del på saker, som jag alltid gör när jag är ute på promenad. Jag har länge funderat på att göra nånting bra för andra människor, vilket jag tycker om. Många bekanta samt bekantas släktingar har haft, har eller har gått bort i cancer. Jag tycker denna sjukdom (vilken typ det än är) är helt otroligt grym. Jag fullkomligt hatar den och man är ju faktiskt rädd att någon mer i ens närhet eller att JAG själv ska drabbas av någon typ av denna helvetes sjukdom. Så därför tänkte jag komma på nått man kunde göra för att samla in pengar till Cancerfonden. Har redan några idéer, så om nån av er där ute som läser min blogg är intresserade att hitta på nått för att stödja cancerforskningen tillsammans med mig är ni välkomna att höra av er med tankar osv när ni vill!



  

Av Ida - 8 december 2009 22:49

Jag brukar ofta titta på "Leila bakar" och "Leilas jul" för jag tycker hon bakar så mycket goda saker. Förra året så blev jag förtjust i Rocky Road som hon gjorde i ett av julprogrammen. Den var sjukt god och samtidigt mycket lätt att göra. Därför kan jag rekomendera den. Har "stulit" receptet från  http://www.recept.nu och gjort om receptet efter lite mindre skala. Ni kan även leta upp receptet där om ni vill annars är det som följer:

 

Rocky Road

12 kakor



600 g mörk kvalitetschoklad 70 %
 2 påsar dumlekola
 2nävar mini marshmallows
 3 dl salta jordnötter
 1 dl skalade pistagenötter 

 

 Gör så här 

 1. Smält chokladen på låg värme i vattenbad (i en skål över kokande vatten).

2. Blanda samtliga ingredienser.

3. Fyll smeten i en plåt, cirka 3 cm tjock och låt stelna i kylskåp.

4. När kakan har stelnat, skär upp den i stänger.




  

Av Ida - 7 december 2009 19:08

Av Ida - 7 december 2009 18:52

En brittisk film som är helt underbart bra. Helen Mirren gör rollen som drottning Elizabeth II helt lysande. Jag säger som jag alltid brukar säga. NI MÅSTE SE DEN!!

 

 

The Queen

 

När nyheten om prinsessan Dianas död når ett chockat brittiskt folk, drar drottning Elizabeth II sig tillbaka med sin familj, utan att förstå allmänhetens reaktion på tragedin. För Tony Blair, den populäre och nyvalde premiärministern, är folkets behov av tröst och stöd från nationen uppenbar. Allt eftersom tiden går ökar misstron och Blair måste hitta en lösning att återförena drottningen med det brittiska folket.

Detta är ett nära och avslöjande porträtt att drottning Elizabeth II och en kungafamilj i uppror efter prinsessan Dianas död 31 augusti 1997.

 

 

 

  

Av Ida - 3 december 2009 23:01

Här kommer ett tips på en inte så känd film med en av mina favorit skådisar Heath Ledger, som tyvärr lämnade oss allt för tidigt. En mycket känslosam film som även är verklighetsbaserad. (Me like!) Enjoy people!

 

Ned Kelly

Från skaparna av "Elizabeth" och "Om en pojke" kommer en ny film som bygger på den sanna berättelsen om en av tidernas mest berömda frihetskämpar... Ned Kelly. Ständigt jagad av polisen och staten och med världens högsta pris på sitt huvud.

Han tvingades gömma sig medan hans vänner och familj orättmätigt fängslades, och Ned och hans gäng blev snart legender. Filmen är en dramatisk och spännande berättelse om en av Australiens mest kända legender.

 

  


Av Ida - 2 december 2009 13:38

Här kommer ett tips på ännu en av min favoriter av Hasse & Tage. Huvudrollen gör den alltid lika briljante Stellanskarsgård. Ni bara måste se denna!! Den kryper in under skinnet på dig.



Den enfaldige mördaren


*Att ondskan är tidlös visas på ett genialt sätt genom att filmen bryter tidsramar och på så sätt dra tydliga paralleller till nutid. Den luckrar också upp gränsen mellan verklighet och fantasi när vi lever oss in i den fattige, harmynte Svens liv, spelad av Stellan Skarsgård, och ser väldens från hans perspektiv. En värld, som trots eländiga yttre omständigheter, helt naturligt befolkas av änglar och berikas av levande drömmar. Ett talfel gör att Sven uppfattas som sinnesslö och kallas Idioten men vi får ta del av hans inre dialoger som visar något helt annat. Efter moderns död hamnar Sven som obetald dräng hos fabrikör Höglund som spelas av Alfredson. Fabrikören placerar Sven i en spilta i stallet och låter honom slita hårt på gården och i fabriken. Svens tillvaro ljusnar först när han möter den lama Anna, som spelas av Maria Johansson, och hennes familj, som accepterar honom som han är. De hjälper honom när han till sist flyr från sitt slavliv hos fabrikören. Äntligen får Sven bo i ett rum med tapeter och får lön för sitt arbete. Fadern i familjen hjälper honom att förverkliga sin dröm om att skaffa körkort och en motorcykel. Men detta är förstås inget fabrikören stillatigande tänker acceptera…



  

*http://www.moviebox.se/film/denenfaldigemordaren/

Av Ida - 1 december 2009 11:48

Hej!

Ville bara berätta att jag "vinter-pimpat" min blogg!

Bakgrundsbilden har jag själv tagit förra vinter.

Nån som kan gissa vad det föreställer? :o



Av Ida - 1 december 2009 11:39

Här kommer ett recept på mitt absoluta favorit-julgodis!


Mintkyssar

ca 60 st


4 dl florsocker

1 dl vatten

1 tsk ättikssprit

10 droppar pepparmintsolja

50 gram mörk choklad


Tillagning

1. Blanda socker, vatten och ättikssprit i en tjockbottnad kastrull och koka massan i ung. 10 minuter till 115 grader.
Använder man inte termometer kan man göra trådprovet: Doppa två fingrar i kallt vatten, ta en droppe sockelag mellan fingrarna och för isär dem. Massan ska då tråda sig.

2. Häll upp sockermassan i en oljad skål. Tillsätt pepparmintsoljan när massan svalnat men ännu inte kallnat. Arbeta med en gaffel tills pepparminten blivit väl inblandad. Sätt sedan skålen över en kastrull med kokhett vatten och rör tills det hela blir tjockt.

3. Klicka upp massan på smörpapper och låt den stelna. Smält blockchokladen i vattenbad eller mikrovågsugn. Lägg därefter på en klick blockchoklad på varje pepparmintspastill med hjälp av en tesked.

4. Förvara pastillerna i en burk med smörpapper mellan varje lager.


  

* http://www.tasteline.com/recept/mintkyssar

Presentation


Är en lagom smart tjej på 31 år som gillar att blogga,fotografera och filma. Älskar även att titta på film, musik, inredning, träning och att shoppa!

Min blogg handlar om allt som händer och har hänt i mitt liv.

Gästbok

Facebook

Instagram

Instagram

Omröstning

Gillar du min blogg?
 Ja
 Nej
 Kanske

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Bloggare för varenda unge

Bloggare

Dagens ordspråk

Dagens ordspråk

Skapa flashcards