Lilla Pys

Direktlänk till inlägg 1 januari 2015

Våga prata!

Av Ida - 1 januari 2015 19:15

Ibland blir jag upprörd och ledsen över att det talas så lite om psykisk ohälsa. Många ser det fortfarande som tabu fast det ändå är så vanligt förekommande. Man är rädd att bli stämplad som idiot eller att bli utpekad som annorlunda.


I värsta fall leder psykiska ohälsa till självmord då man inte fått den hjälp av vården man behöver. En del söker inte alls vård och andra kanske istället tar till droger eller alkohol. Vore det inte bättre om vi slog hål på myter om psykisk ohälsa och  dessutom började jobba för en bättre sjukvård?



Jag har som tur är fått medicinering som hjälper mig med det dagliga livet. Har även vänner och familj som stöttar mig. Jag har själv insett att utan medicin fungerar inte jag. Även om jag inte borde, så skäms jag ibland för den jag är och för vad jag tampas med. Inte alla vet vad jag går igenom och de flesta förstår inte alls hur det är. Men genom att skriva detta inlägg hoppas jag att fler får förståelse för hur det är. Det kan dessutom var fler av er som känner igen er, då inser ni att ni inte är ensamma. Nedstående text beskriver lite av den sjukdomsbild jag tampas med.



Ångest är starka känslor av oro och rädsla som de flesta känner någon gång. Det hör till livet. För många är ångesten knuten till något obehagligt som har hänt tidigare eller till något man tror skulle kunna hända framöver och som väcker oro. Men man kan också få intensiv ångest utan att man riktigt förstår varför man mår så dåligt. Ångest brukar kännas tydligt i kroppen. Hjärtat slår snabbare, man kanske börjar svettas, känner som en klump i magen och kanske får svårt att andas. Symtomen är obehagliga och beror på att olika stresshormoner kommer ut i blodet.


En form av ångest kallas panikattack. Det är stark ångest som kommer plötsligt och varar i minst några minuter. Panikattacken kan kännas väldigt plågsam och överväldigande men den är inte farlig i sig. Däremot är det vanligt att man tror att något farligt eller livshotande ska hända när man får en panikattack.

Till ångestsjukdomar räknas också generaliserat ångestsyndrom - GAD, paniksyndrom, social fobi, fobier och tvångssyndrom.

Ibland används ordet ångest också för mer vardaglig oro, till exempel den nervositet man kan känna inför en jobbintervju. Men ångest är något mer än den typen av oro, som kanske främst handlar om tillfällig stress.

(Texten är lånad från 1177 Vårdguiden.)





Har ni tankar, frågor, funderingar eller andra åsikter om detta inlägg så hör av er! Jag vill veta vad ni tycker!




 

 
 
Hanna

Hanna

1 januari 2015 23:48

Modigt av dig att våga gå ut med din psykiska ohälsa. Vilket egentligen är konstigt att jag måste säga eftersom det inte skall behöva vara modigt, utan bara lika svårt som att säga att en lider av någon annan sjukdom, som typ cancer. Läste en debattartikel där hon som skrivit artikeln tog upp det problemet du nämnde och berättade att hon kan få dippar ibland när hon blir orimligt ledsen och måste vila någon dag. Hon kallade det för att bli psykiskt förkyld. Bra uttryck tycker jag!

Kramar

http://pussythoughts.wordpress.com

 
Elin

Elin

1 januari 2015 23:50

Åh gud, SJUKT bra inlägg! Så otroligt modigt av dig med och skriva om detta! Du ska vara stolt <3

Jag känner igen mig mycket väl som stod..speciellt idag!

Sv; Oh ja! Det måste du göra :D

http://elin-mylife.bloggplatsen.se

 
luvcatz

luvcatz

2 januari 2015 00:44

Ja, tänk vad det tisslas om psykisk ohälsa än idag, i vårt upplysta samhälle... Synd, för det är många drabbade som säkert mår dåligt i onödan... Utan att förstå att det finns hjälp att få...

Tufft o starkt av dig att ta upp det. Kram :)

http://luvcatz.bloggplatsen.se

 
|| henrik olsson || mannen som kan prata om hundar

|| henrik olsson || mannen som kan prata om hundar

2 januari 2015 06:18

Ja, sånt måste det pratas mer om!

http://www.henrikolsson.eu

 
Life of Johanna

Life of Johanna

2 januari 2015 12:52

Det skulle verkligen pratas mer om det. Så det är bra du skriver om det.

Ja 2014 var ett härligt år, och 2015 kommer bli mysigt med en liten hemma

http://lifeofjohanna.se

 
vivi

vivi

2 januari 2015 14:34

Jättebra inlägg!! Superbra att du tar upp detta, tyvärr är ju psykiskohälsa lite som en "låtsas"-sjukdom, fortfarande idag kopplar man samman sådana problem med hysteriska kvinnor, itne alltid men ofta. DET ÄR JU SÅ FEL.
Det finns faktiskt jättemycket forskning som tillochmed kan visa på rent fysiska orsaker till psykisk ohälsa, som att man kan ha låga cenatonin-nivåer (säkert helt felstavat) som gör att man måste äta "lyckopiller" hela livet faktiskt.
Massa kramar

http://www.missvivis.se

 
Annie

Annie

2 januari 2015 16:47

Riktigt bra inlägg. Håller helt med dig, det borde pratas mer om det!
Har det själv nära mig då en nära anhörig har det väldigt jobbigt :(

Starkt av dig att skriva om det tycker jag. Starkt och modigt!

Kram*

http://www.lifebyannie.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ida - 5 augusti 2015 20:48

Jag har äntligen gjort slag i saken och bytt bloggportal. Tack och hej bloggplatsen! Hej på dig Nouw! Ni hittar den nya bloggen på: http://nouw.com/lillapys                 Kod för att importera min blogg till Nouw: 1590276536 ...

Av Ida - 25 maj 2015 12:15


I lördags var jag en sväng i Göteborg. Det var jättekul att komma ut på lite äventyr. Jag var och hälsade på min vän Andreas och hans sambo. Vi kollade på Eurovision Song Contest. En helt sjuk kväll! Trodde aldrig att Sverige skulle ta hem detta igen...

Av Ida - 24 maj 2015 19:45


Häromdagen berättade jag ju om att jag fått besök av en reporter från P4 Sjuhärad. Nu finns min intervju ute på nätet. Vill ni lyssna på den ni också så klicka här!       ...

Av Ida - 17 maj 2015 19:39


Tänk vilka under lite kärlek från barn kan göra. Idga har jag inte så ont i kroppen, dock mest i knoppen. Vaknade med migränliknande huvudvärk som hållt i sig hela dagen. Börjar bli lite bättre nu. Ska försöka vila mig nu ikväll. Nog om min värk (vil...

Av Ida - 15 maj 2015 13:27


Som ni vet så har jag ätit en kur med inflammationshämmande tabletter för att slippa värken i kroppen. Jag märker lite skillnad i ryggen och axlarna. Men nu har smärtan blivit värre i höften/rumpan ner i benet och sen har jag även fått ont i ena arme...

Presentation


Är en lagom smart tjej på 31 år som gillar att blogga,fotografera och filma. Älskar även att titta på film, musik, inredning, träning och att shoppa!

Min blogg handlar om allt som händer och har hänt i mitt liv.

Gästbok

Facebook

Instagram

Instagram

Omröstning

Gillar du min blogg?
 Ja
 Nej
 Kanske

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Bloggare för varenda unge

Bloggare

Dagens ordspråk

Dagens ordspråk

Ovido - Quiz & Flashcards