Lilla Pys

Direktlänk till inlägg 18 juli 2012

Tack för att ni förstår!

Av Ida - 18 juli 2012 22:40

I boken Allt eller inget  som jag läser nu (läs; läste) berättar författaren Rickard Engfors öppet om sitt liv och om hur det är att leva med panikånget. Han skrev en mening som jag tycker symboliserar hur det känns. "En panikångetsattack är nästintill omöjlig att beskriva för någon som aldrig har drabbats." Det kan jag verkligen hålla med. Om jag ska vara helt ärlig fick jag en alldelses nyss. Som tur är visste jag ju vad det var och hur man ska handskas med den, så det känns mindre läskigt. Men problemet är att den kan komma när som helst. Har till och med haft det när jag kört bil (som tur var ingen större attack, men det hade väl bara varit att stanna bilen på lämplig plats tills det var över) vilket inte är ultimat precis. Ingen (och knappt jag heller) vet ju vad som utlöser dem och heller kan jag inte projicera känslan till nån annan. Ibland önskar jag att alla kunde förstå hur det känns, men å andra sidan är det ju väldigt individuellt hur man upplever och handskas med en sån situation.


Jag ska också erkänn att jag VARJE DAG kämpar med min mentala hälsa (och ibland den fysiska) så att jag kan klara av att leva normalt. Bara att gå till brevlådan eller till affären kan va otroligt jobbigt för mig. Att jag sen klarar att knö mig runt i ett publikhav på torget i Borås är även för mig en gåta. Men vissa dagar klarar jag av sånna stora saker och andra orkar jag inte ens gå ut! Att prata i telefon kan också var en väldigt jobbig upplevelse så ibland är jag inte speciellt social på det viset heller. Det är ju inte så att jag medvetet undviker telefonen och struntar i att svara. Men ibland kan jag istället välja ett sms eller mail. Men å andra sidan kan ju det skapa mer förvirring än ett telefonsamtal då man inte kan höra personens tonläge eller humör.


Jag försöker att inte planera för mycket och att ha någon dag i veckan då jag kan vara hemma för att ta det lugnt. Ibland måste jag känna lusten att göra vissa saker eller/och ha ork till det. Känner jag att jag inte klarar av det så får jag tänka om. Ibland sover jag mycket dåligt eller/och har problem med magen. Då kan jag ha fått lite sömn just den natten och kan därför heller inte göra det jag planerat dagen efter. Jag tycker dessa saker är otroligt jobbiga och i ärlighetens namn skäms jag (fast jag inte borde) för att jag mår som jag mår.  Men samtidigt ska jag ju inte behöva ursäkta mig för min hälsa. Jag har inte valt den själv. JO jag kan äta piller som gör mig apatisk och mer som en robot som klarar allt. Jag tappar känslor som att känna riktig glädje eller sorg. Jag går upp i vikt och blir depprimerad av det istället. Nej tack, då är jag hellre som jag är just nu och står för det! Tack för att ni förstår!


 



 
 
Katjah

Katjah

18 juli 2012 23:39

Hej vännen! Visste inte att du har panikattacker :( Håller med dig, de som aldrig har haft någon, vet inte hur det är. Själv har jag ingen aning om hur det är att ha en. Du får ta en dag i taget och göra den till det bästa för dig. Hang in there My friend! :)
Kramar!

http://katjah.bloggplatsen.se

 
TINA

TINA

19 juli 2012 08:39

så rätt så rätt...har man aldrig haft nån så har man aldrig...finns inga ord för obehaget,när man lärt känna igen typen,kommer nästa variant av paniken...man (el iallf i mitt fall) gått igenom hur många varianter som helst genom åren..mitt tips som jag brukar göra,e att snabbt dra mej till en spegel,titta på mej själv o göra fula grimaser...brukar lätta:)...

http://tinamagicadehex

Ida

19 juli 2012 09:45

Ska försökta tänka på det och testa! Det är ju alltid bra att testa! ;)

 
maria

maria

19 juli 2012 13:00

Var ju som att gå in och läsa om mig själv här. Har du någon speciell diagnos, tänkte eftersom du skriver att det finns piller du kan äta. Själv sitter jag och väntar på att få komma på utredning för ADHD, men det tycks ju ta år och dar (har redan tagit år.. och dar..).

http://mammamariasblogg.bloggagratis.se

 
Izabell

Izabell

19 juli 2012 15:41

Vad jobbigt för dig! Jag har "bara" haft en panikångestattack men det var många år sedan tack och lov!:)Nu måste jag definitivt läsa hans bok!:-D

Kraam Izabell

http://mysbella.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ida - 5 augusti 2015 20:48

Jag har äntligen gjort slag i saken och bytt bloggportal. Tack och hej bloggplatsen! Hej på dig Nouw! Ni hittar den nya bloggen på: http://nouw.com/lillapys                 Kod för att importera min blogg till Nouw: 1590276536 ...

Av Ida - 25 maj 2015 12:15


I lördags var jag en sväng i Göteborg. Det var jättekul att komma ut på lite äventyr. Jag var och hälsade på min vän Andreas och hans sambo. Vi kollade på Eurovision Song Contest. En helt sjuk kväll! Trodde aldrig att Sverige skulle ta hem detta igen...

Av Ida - 24 maj 2015 19:45


Häromdagen berättade jag ju om att jag fått besök av en reporter från P4 Sjuhärad. Nu finns min intervju ute på nätet. Vill ni lyssna på den ni också så klicka här!       ...

Av Ida - 17 maj 2015 19:39


Tänk vilka under lite kärlek från barn kan göra. Idga har jag inte så ont i kroppen, dock mest i knoppen. Vaknade med migränliknande huvudvärk som hållt i sig hela dagen. Börjar bli lite bättre nu. Ska försöka vila mig nu ikväll. Nog om min värk (vil...

Av Ida - 15 maj 2015 13:27


Som ni vet så har jag ätit en kur med inflammationshämmande tabletter för att slippa värken i kroppen. Jag märker lite skillnad i ryggen och axlarna. Men nu har smärtan blivit värre i höften/rumpan ner i benet och sen har jag även fått ont i ena arme...

Presentation


Är en lagom smart tjej på 31 år som gillar att blogga,fotografera och filma. Älskar även att titta på film, musik, inredning, träning och att shoppa!

Min blogg handlar om allt som händer och har hänt i mitt liv.

Gästbok

Facebook

Instagram

Instagram

Omröstning

Gillar du min blogg?
 Ja
 Nej
 Kanske

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Bloggare för varenda unge

Bloggare

Dagens ordspråk

Dagens ordspråk

Ovido - Quiz & Flashcards