Lilla Pys

Direktlänk till inlägg 27 april 2012

15 dagar om mig- DAG 2

Av Ida - 27 april 2012 23:24

En resa:

 

Tyvärr är jag inte den som reser speciellt mycket numera, fast jag gärna vill. Men den senaste minnesvärda resan jag var på var för ungefär tolv år sen. Det var klassresan i årskurs 9. Vi åkte tåg till Prag via Malmö (buss till Malmö). Första gången (och antagligen sista) jag sov på ett tåg. Inte nog med att tåget var gammalt och sunkigt (när man klappade på sängen rök det damm i hela kupén), det var trångt också. Men trots dessa små problem höll vi humöret uppe. Man sov inte mycket den natten, inte bara för vi bryskt blev väckta av gränsvakter mitt i natten för pass kontroll. Spänningen över att få åka till ett annat land gjorde att man var pigg när vi väl var framme. Väl där (efter x antal timmar på resande fot) chekade vi in på ett vandrarhem som tidigare funkat som fängelse/kloster eller liknande inrättning. Kändes som man bodde i en bunker från andra världskriget ungefär. Men vi hade några trevliga dagar i Tjeckiens huvudstad.


Frukosten på hotellet sög rejält (den innefattade surdegsbröd, stark korv och te som smakade diskvatten) så jag och mina rumskompisar skaffade egen frulle för bara 4 sek (!!!!) per person. Perfekt, gott och billigt! Vi blev stamkunder i kvarterets snabbköp under de dagar vi var där. Jag var väldigt stolt när jag gick från banken, då jag innan resan växlat pengar från 1000 sek till 4000 Tjeckiska Koruna! Så man kände sig rik under resan. En trerätters middag för 25 kronor och världens bästa pizza var de kulinariska höjdpunkterna under resan.


Många roliga händerlser skedde även under resan. Exempelvis blev vi i rummet förråda av en av kamraterna, som mitt i natten släppte in en kille. Hans mål var att fotografera oss sovande, vilket han gjorde! När vi vaknade låg det konstiga saker på våra sängar, bland annat nåns bh och nån annans handduk. Vi som utsatts för detta hemska trick var givetvis sura ett tag, men nu ser jag det mer som en kul grej. Även viss spårkförbistring förekom då en vän skulle förklara för en annan gäst på hotellet (tror hon var tysk) att det var upptaget. Hon svarade, utan att tänka på det, på svenska; "Det är upptaget där"! Kvinnan såg förvirrade ut, men insåg sen vad min vän menade. Samma vän skrämde en annan hotellgäst genom att kika in hos henne då hon satt på toaletten. Efterom vi var många i klassen var vi majoriteten av gästerna där. Därför satte vi tjejer i system att stå på toalettstolen för att kika in i båset brevid, där oftast en kompis satt. Men när min vän trodde att en i klassen satt där inne så fick hon en chock då det var en totalt främmande kvinna där. Undra vad kvinnan tänkte när hon såg ett okänt ansiktet dyka upp ovanför henne när hon uträttade sina behov? Hihi! En annan klassiker är även då jag tänkte ta ett minnesvärt foto på 4 av mina vänner, då de satt på en parkbänk. Dock blev det inte så lyckat då en av vännerna upptäckte att en fågel bajsat mitt på bänken. Där ville ju ingen sitta så det ser ut som de fyra skyr varandra och alla ser även sura ut pga fågelbajset.


Hoppas snart komma iväg på en resa så jag kan dela med mig av fler och mer fantastiska minnen! Som sagt, drömresan just nu är LONDON!


    Jag på Karlsbron i Prag, år 2000.




 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ida - 5 augusti 2015 20:48

Jag har äntligen gjort slag i saken och bytt bloggportal. Tack och hej bloggplatsen! Hej på dig Nouw! Ni hittar den nya bloggen på: http://nouw.com/lillapys                 Kod för att importera min blogg till Nouw: 1590276536 ...

Av Ida - 25 maj 2015 12:15


I lördags var jag en sväng i Göteborg. Det var jättekul att komma ut på lite äventyr. Jag var och hälsade på min vän Andreas och hans sambo. Vi kollade på Eurovision Song Contest. En helt sjuk kväll! Trodde aldrig att Sverige skulle ta hem detta igen...

Av Ida - 24 maj 2015 19:45


Häromdagen berättade jag ju om att jag fått besök av en reporter från P4 Sjuhärad. Nu finns min intervju ute på nätet. Vill ni lyssna på den ni också så klicka här!       ...

Av Ida - 17 maj 2015 19:39


Tänk vilka under lite kärlek från barn kan göra. Idga har jag inte så ont i kroppen, dock mest i knoppen. Vaknade med migränliknande huvudvärk som hållt i sig hela dagen. Börjar bli lite bättre nu. Ska försöka vila mig nu ikväll. Nog om min värk (vil...

Av Ida - 15 maj 2015 13:27


Som ni vet så har jag ätit en kur med inflammationshämmande tabletter för att slippa värken i kroppen. Jag märker lite skillnad i ryggen och axlarna. Men nu har smärtan blivit värre i höften/rumpan ner i benet och sen har jag även fått ont i ena arme...

Presentation


Är en lagom smart tjej på 31 år som gillar att blogga,fotografera och filma. Älskar även att titta på film, musik, inredning, träning och att shoppa!

Min blogg handlar om allt som händer och har hänt i mitt liv.

Gästbok

Facebook

Instagram

Instagram

Omröstning

Gillar du min blogg?
 Ja
 Nej
 Kanske

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Bloggare för varenda unge

Bloggare

Dagens ordspråk

Dagens ordspråk

Ovido - Quiz & Flashcards