Lilla Pys

Direktlänk till inlägg 8 januari 2010

Lär er veta hut!

Av Ida - 8 januari 2010 23:34

Ja jag vet, överskriften låter som jag är en bitter kärring med inget bättre för mig än att klaga på människor. Det kan ju ligga en liten sanning i det men jag har även rätt i att vara irriterad på vissa människor. Jag undrar faktiskt vad människor fått för uppfostran egentligen. De flesta verkar inte ha fått nån alls, iallafall har deras föräldrar INTE lärt dem hur man beter sig hyffsat mot andra människor.


Visst, man kan ha problem med de sociala reglerna eller ha nån form av socialt handikapp, men jag tror ibland att en person med Aspergers syndrom skulle veta bättre hur man för sig än en "normal" människa.


Om man exempelvis är i en affär och vill att en person ska flytta på sig så kan man ju inte automatiskt tro att personen vet vad man vill om man står bakom honom/henne och flåsar. (Det är ganska obehagligt att ha en sån person bakom sig.) Inte heller funkar det med att gå på personen utan att be om ursäkt och sedan tränga sig förbi. Man kan faktiskt säga: URSÄKTA. Det brukar faktiskt funka för de flesta, kanske inte för  döva eller icke svenskspråkiga personer. Jag brukar flytta på mig så fort nån ber om det, det har jag fått lära mig är hyffs. Samma sak gäller om jag vill förbi någon eller så, då säger jag ALLTID ursäkta.


Sen finns det dem som tror de kan knö sig före hur som helst. De armbågar sig fram och kan titt som tätt stöta till eller nästan knuffa männsikor. Men ber de om ursäkt för sin klumpighet? Nej då! De bara älgar på och tror de äger världen. Ett tips: DET GÖR NI INTE!


Sen finns det ju dem som tror att deras liv går före alla andras och inte intresserar sig för andras liv. Kan ju tipsa ER om att det krävs två personer för en dialog (ett samtal mellan två personer) . Annars kallas det MONOLOG (ett längre tal från en person, ofta använd i teatersammanhang, t.ex i en pjäs, där en roll uttrycker tankar, funderingar, eller liknande) och det kan du/ni ha med er själva om ni tycker det är så jävla intressant.


Sen finns det ju dem som inte vet hur man gör när man är trevlig. Ständig PMS  skulle jag kalla det. Men det är en skillnad mot att vara en bitch (som jag kan vara ibland) och vara en gnällspik/surkuk/bitterfitta (kalla det vad du vill) En bitch kan faktiskt vara trevlig ibland, medan gnällspiken/surkuken/bitterfittan kan faktiskt inte vara det utan måste sprida sin bitterhet runt sig och aldrig vara trevlig. NÅGONSIN. Stackars människa egentligen. Antagligen har denna person inte heller fått lära sig att det tillhör allmänt hyffs att FÖRSÖKA vara trevlig även om nått gått emot en. Det är okej att vara sur, men inte hela tiden.


Vissa personen vet inte heller hur man ska bete sig mot andra människor. Jag säger så här, du ska behandla människor så som du själv vill behandlad. Är du snäll mot mig så är jag snäll mot dig. Är inte det en väldigt bra regel? Nu tänker du säkert så här: JAAA!

Men varför är det då så jävla svårt för människor att vara trevliga? Hur svårt kan det vara att le? Hur svårt kan det vara att säga ursäkta? Hur svårt kan det vara att på ett SNÄLLT sätt framföra det man vill säga?


Sen finns det ju tillfällen då man måste känna av läget och veta hur man ska föra sig eller agera. Men det är inte alltid hissen går ända upp på en del. Får man en glad hälsning av nån så kanske man ska ge en tillbaka, eller? Ja det kan man tycka är logiskt. Men så tänker inte alla, nej då. Man kan helt enkelt skita i det. Hm, jättegulligt av dig verkligen! Jag känner mig så önskvärd och så lycklig. NOT!


Nä människor där ute!! Vare sig du har hyffs, är en bitch, en gnällspik/surkuk/bitterfitta eller nån annan form av personlighet så snälla SKÄRP DIG! Var lite trevligare mot iallafal EN medmänniska idag eller imorn eller varje dag i resten av ditt liv. Då kanske, jag säger KANSKE välrden kan se lite ljusare ut för oss som försöker leva ett glatt och smärtsamt liv. Du kanske till och med blir lite gladare själv på kuppen?







              

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ida - 5 augusti 2015 20:48

Jag har äntligen gjort slag i saken och bytt bloggportal. Tack och hej bloggplatsen! Hej på dig Nouw! Ni hittar den nya bloggen på: http://nouw.com/lillapys                 Kod för att importera min blogg till Nouw: 1590276536 ...

Av Ida - 25 maj 2015 12:15


I lördags var jag en sväng i Göteborg. Det var jättekul att komma ut på lite äventyr. Jag var och hälsade på min vän Andreas och hans sambo. Vi kollade på Eurovision Song Contest. En helt sjuk kväll! Trodde aldrig att Sverige skulle ta hem detta igen...

Av Ida - 24 maj 2015 19:45


Häromdagen berättade jag ju om att jag fått besök av en reporter från P4 Sjuhärad. Nu finns min intervju ute på nätet. Vill ni lyssna på den ni också så klicka här!       ...

Av Ida - 17 maj 2015 19:39


Tänk vilka under lite kärlek från barn kan göra. Idga har jag inte så ont i kroppen, dock mest i knoppen. Vaknade med migränliknande huvudvärk som hållt i sig hela dagen. Börjar bli lite bättre nu. Ska försöka vila mig nu ikväll. Nog om min värk (vil...

Av Ida - 15 maj 2015 13:27


Som ni vet så har jag ätit en kur med inflammationshämmande tabletter för att slippa värken i kroppen. Jag märker lite skillnad i ryggen och axlarna. Men nu har smärtan blivit värre i höften/rumpan ner i benet och sen har jag även fått ont i ena arme...

Presentation


Är en lagom smart tjej på 31 år som gillar att blogga,fotografera och filma. Älskar även att titta på film, musik, inredning, träning och att shoppa!

Min blogg handlar om allt som händer och har hänt i mitt liv.

Gästbok

Facebook

Instagram

Instagram

Omröstning

Gillar du min blogg?
 Ja
 Nej
 Kanske

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Bloggare för varenda unge

Bloggare

Dagens ordspråk

Dagens ordspråk

Ovido - Quiz & Flashcards