Lilla Pys

Alla inlägg under januari 2013

Av Ida - 6 januari 2013 20:40

När vi spelade Bingo Lotto på uppersittarkvällen så sa jag: Aldrig mer Bingo Lotto! Men sambon övetalade mig att spela på nyårsafton också. Då lyckades han med att vinna en ny lott. Så motvilligt spelade jag bingo ikväll också och vinner då 100 kr. En liten vinst, men bättre än inget. Men efter det här så blir det aldrig mer Bingo Lotto!



 

Tankar · TV
Av Ida - 6 januari 2013 18:26

Helgen har varit bra i sig, förutom några få men dock betydelsefulla små fadäser. Jag tänker inte berätta mer än att jag fått flera oprovocerade utskällningar och den ena var lite värre än de andra. Var så mentalt slut igår kväll att jag var tvungen att gråta en skvätt. Men nu känns det mycket bättre! Fick pappa till att äntligen köpa sig en ny dator också. Hoppas att han slipper ringa och be om datasupport lika ofta nu. Den nya datorn är 20 ggr snabbare (om inte 200 ggr) än den gamla! Har även varit ute på uppfriskande promenader i helgen, vilket har hjälpt mig att må mycket bättre. Hoppas veckan börjar bättre än den slutat iallafall. Är förresten (som alltid) glad över att ha en sån underbar sambo som är där för mig när jag behöver honom.




 




Av Ida - 4 januari 2013 23:23

Recepet är för 4 personer.


  • 4 portioner quinoa
  • 400 gram fläskfilé
  • rapsolja eller lite flytande margarin (att steka i)
  • 2 morötter
  • 2 dl kesella
  • 1/2 dl crème fraiche
  • 1 vitlöksklyfta
  • saften av 1/2 citron
  • salt och peppar
  • salladskott (eller valfri sallad, jag brukar ha ruccola)
  • 1/2 gurka
  • granatäpplekärnor (brukar räcka med ett granatäpple)

Gör såhär:

Koka quinoan. Skölj fröna noga och lägg i en kastrull tillsammans med vatten. Koka upp och låt småputtra under lock i ca 15 minuter (kolla instruktioner på förpackningen). Dra av den från plattan och låt den stå för att svälla ytterligare 5 minuter. Smaka sen av med salt och peppar.


(Detta kan du göra medan quinoan kokar.) Putsa fläskfilén och skär den i 1 1/2 cm tjocka skivor. Skala morötterna och riv dem grovt. Blanda med kesella och crème fraiche, riv ner vitlöken och pressa i citronsaften. Smaka av med salt och peppar. Skär gurkan i bitar (jag brukar även skala den innan då jag inte gillar skal) och blanda med quinoa, sallad och granatäpplekärnor (finns att köpa frysta så man slipper skala granatäpplet, vilket annars kan va krångligt).



Recepet är hämtat från Klaras goda GI-dagar!


  

Mat · Recept
Av Ida - 4 januari 2013 17:35

Såhär blev dagens middag. Visst ser det väldigt gott ut? Kan berätta för er att det var det också! Tihi!




   Vill ni ha receptet är det bara att säga till!

Mat · Tips
Av Ida - 4 januari 2013 14:35

De två första dagarna gick det riktigt bra, fram tills dess att sambon började läska mig. Men jag har inte fallit för frestelsen ännu och väntar på att komma över den "magiska gränsen" när suget försvunnit. Har iallafall lite chips till kvällens "På spåret" som jag ska unna mig. De innehåller ju en del socker också, men det är ändå inte som godis. Saknar chokladen mest, men DET SKA GÅ! Ska göra en god middag lite senare som förhoppningsvis ska göra mig lite gladare. Stekt fläskfilé med quinoasallad och morotstsatziki. Ska ha granatäpplekärnor i salladen och det är ju supergott. Visst låter det gott?



Ni kanske undrar vad Pippi Långstrump har med mitt godissug att göra? Jag menar att om Pippi,Tommy & Annika kan klara sig i två dagar, skeppsbrutna på en ö, utan snus. Ja då kan jag klara mig utan godis!


Av Ida - 3 januari 2013 23:21

Att promenera var för några månader sen det tråkigaste jag kunde tänka mig, näst efter städning. Men jag och sambon har försökt att gå en promenad nästan varje dag. Den här veckan har vi hittills gått 35 km. Det går både fort och lätt när man är ute med trevligt sällskap. Skulle jag gått ensam hade det nog inte gått lika fort. När träningen kommer igång igen så blir det promenad iallafall fyra gånger i veckan.




   Häromdan råkade jag ta fel sko och få på mig min sambos 6 strl större dojja! Bigfoot-varning!

Av Ida - 3 januari 2013 22:42

Sambon och jag köpte serien "Svenska hjärtan", från 80-talet, för några år sen. Såg den då men nu dammar vi av den igen. Den är rolig att slötitta på och det är mycket nostalgi från ens barndom med både själva programmet och även saker från den tiden. 80-talet i sig var väl inte så roligt men det för med sig många positiva minnen trots allt. På tal om serien, så fick vi nyligen veta att skådespelaren Jarl Borssén (som är en av skådespelarna) avlidit. Han var omtyckt, här hemma, som skådis och komiker.



   



Tankar · Tips · TV
Av Ida - 1 januari 2013 20:09

Efter gårdagens lugna nyårsafton fortsätter vi i samma anda. Sov kanske inte lika länge som jag tänkt men jag är förvånansvärt pigg fortfarande. Efter att vi tagit en skön långpromenad förut så piggnade jag till. Lagade god mat när vi kom hem och avnjöt den i soffan framför tvn. Här har jag legat och suttit om vartannant sen dess. Kväll fortsätter väl så också kan jag tänka mig. Måste passa på att njuta av min sambos sällskap för imorn jobbar han (natt). 




   Ute på promenade gick vi förbi en vattenbrunn som porlade för fullt. Blev ett häftigt skum tyckte vi.


    Jag åt några jordgubbar nyss, det var gott!

Presentation


Är en lagom smart tjej på 31 år som gillar att blogga,fotografera och filma. Älskar även att titta på film, musik, inredning, träning och att shoppa!

Min blogg handlar om allt som händer och har hänt i mitt liv.

Gästbok

Facebook

Instagram

Instagram

Omröstning

Gillar du min blogg?
 Ja
 Nej
 Kanske

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Bloggare för varenda unge

Bloggare

Dagens ordspråk

Dagens ordspråk

Ovido - Quiz & Flashcards