Lilla Pys

Direktlänk till inlägg 14 oktober 2009

Saker jag undrar över

Av Ida - 14 oktober 2009 00:13

Jag undrar ibland över saker som kanske inte alltid har nån betydelse eller har med sammanhanget att göra. Inte heller finns det alltid svar på mina frågor.


1. Varför kan humlor flyga när de egentligen är för tunga?


2. Finns det ett liv efter döden?


3. Hur ser det ut?


4. Varför en del människor kan vara så elaka?


5. Hur var det att leva förr i tiden?


6. Hur känns det att stå upp och kissa (som en man) ?


7. Varför är det bara kvinnor som ska behöva plågas av mens (eller liknande)?


8. Vem har kommit på alla ord?


9. Varför stavas orden som de gör?


10. För att inte tala om alla orstnamn, vem kom på Näsböle? (!!!!?????)


11. Hur blir man rik på bästa sätt?


12. Hur kommunicerar djur med varandra?


13. Hur ser jag ut om 30 år?


14. Kommer jag få mitt drömjobb?


15. Finns det människor på andra planeter?


16. Är hajen en fisk eller bara en haj?


17. Hur många kilometer är en sjömil?


18. Varför fryser man om näsan ibland och ingen annan kroppsdel?


19. Varför är man ibland inte trött fast man borde vara det?


20. Om nått skett annorlund i mitt liv, hade jag inte varit jag då?


  

 
 
Ingen bild

Sandra

14 oktober 2009 12:56

Som svensklärare kan jag svara på två frågor (inte illa va? ;) )

Orden stavas som de gör på grund av en antal stavningsreformer, den senaste gjord 1906 då exempelvis uppfattningen att stava v-ljudet med h framför togs bort. Framförallt har vi en viss typ som hette Leopold som levde ca 1800-kallt att tacka för de idiotiska reglerna att inte alltid dubbelteckna konsonant vid kort vokal, exempelvis "man" "han" osv, eftersom Leopold ansåg "att det inte kändes bra i handen och såg ledsamt ut för ögat att skriva sådana ord med två konsonanter". Tack för det Leopold, superbra när vi som lärare ska lära de stackars barnen stavningsregler! ;)

Sedan funderingen om ortsnamn. De genomgår ju alltid en utveckling, Näsböle har kanske inte hetat så från början. Slog dock i min ortnamnsbok. Näs har den bokstavliga betydelsen (alltså ett näs), böle betyder "gård", alltså Näsböle = gården på näset.

Två saker mindre att fundera över min vän? ;)
Kram på dig!

 
Ingen bild

Ellinor

16 oktober 2009 20:48

Ellinors tankar och svar på alla frågor, blandad grad av allvarlighet:

1. för att de uppenbarligen har vingar som är konstruerade så att det går :P

2. inte om du frågar mig. Lev här och nu och ta vara på varje dag!

3. -

4. taskig uppfostran och dålig självkänsla? maktbehov/girighet/galenskap/fel i huvet??

5. ragga upp första bästa 100-åring på Gäsenegården..

6. Testa :P Rekommenderas dock ej fullt påklädd inne på toaletten..

7. för att mannen hade dött om han skulle föda barn...i alla relationer utom min egen där Micke är starkare :P

8. vi människor på jorden :)

9. för att språk hela tiden utvecklas och görs om - av oss människor

10. haha, eller Pungpinan...eller... tja, Sandras svar är nog bra :)

11. Malmskillnadsgatan..haha. Inte så classy dock och inget jag skulle testa

12. Kroppspråk, läten och ögonkontakt?

13. Vänta och se.

14. Chansen finns om man kämpar för det!

15. Tror bara att människor finns på jorden

16. Fisk, version broskfisk. Lat: Chondrichtyes

17. 1,852 km

18. för näsan är en typ distal kroppsdel som kanske inte har jättemycket blodgenomströmning och därför kyls ner lätt..?

19. för att man är det men inte fattar det själv :P

20. jo du hade varit du men du kanske hade varit annorlunda ;)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ida - 5 augusti 2015 20:48

Jag har äntligen gjort slag i saken och bytt bloggportal. Tack och hej bloggplatsen! Hej på dig Nouw! Ni hittar den nya bloggen på: http://nouw.com/lillapys                 Kod för att importera min blogg till Nouw: 1590276536 ...

Av Ida - 25 maj 2015 12:15


I lördags var jag en sväng i Göteborg. Det var jättekul att komma ut på lite äventyr. Jag var och hälsade på min vän Andreas och hans sambo. Vi kollade på Eurovision Song Contest. En helt sjuk kväll! Trodde aldrig att Sverige skulle ta hem detta igen...

Av Ida - 24 maj 2015 19:45


Häromdagen berättade jag ju om att jag fått besök av en reporter från P4 Sjuhärad. Nu finns min intervju ute på nätet. Vill ni lyssna på den ni också så klicka här!       ...

Av Ida - 17 maj 2015 19:39


Tänk vilka under lite kärlek från barn kan göra. Idga har jag inte så ont i kroppen, dock mest i knoppen. Vaknade med migränliknande huvudvärk som hållt i sig hela dagen. Börjar bli lite bättre nu. Ska försöka vila mig nu ikväll. Nog om min värk (vil...

Av Ida - 15 maj 2015 13:27


Som ni vet så har jag ätit en kur med inflammationshämmande tabletter för att slippa värken i kroppen. Jag märker lite skillnad i ryggen och axlarna. Men nu har smärtan blivit värre i höften/rumpan ner i benet och sen har jag även fått ont i ena arme...

Presentation


Är en lagom smart tjej på 31 år som gillar att blogga,fotografera och filma. Älskar även att titta på film, musik, inredning, träning och att shoppa!

Min blogg handlar om allt som händer och har hänt i mitt liv.

Gästbok

Facebook

Instagram

Instagram

Omröstning

Gillar du min blogg?
 Ja
 Nej
 Kanske

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Bloggare för varenda unge

Bloggare

Dagens ordspråk

Dagens ordspråk

Ovido - Quiz & Flashcards